Meester Geoffrey.nl - Onderwijsschatkist op het internet
Een goede sollicitatiebrief Eerste versie: 3 oktober 2004 Tweede, herziene versie: 19 oktober 2008 Gefeliciteerd! Je bent klaar om je LIO-stage te gaan lopen, of een eigen klas te runnen. Maar voordat je mag beginnen, moet je eerst nog even solliciteren bij een school. En als je als student of beginnende leerkracht weinig sollicitatie-ervaring hebt, kan dat een groot struikelblok zijn. Wat moet je nou over jezelf vertellen? Hoe kun je de school er van overtuigen om jou, als jong broekie met weinig ervaring, toch aan te nemen? Het geheim is om heel goed te weten wat je wilt en dit ook zo goed mogelijk te omschrijven. Een sollicitatiebrief moet er sowieso verzorgd uitzien, beleefd overkomen en een professionele uitstraling hebben. Maar in het onderwijs is het ook belangrijk dat je een goed beeld van jezelf hebt en dat je jouw visie op goed onderwijs goed kunt omschrijven. In dit artikel zal ik tips geven om je brief zo professioneel mogelijk over te laten komen. Ik zal eerst de opbouw en de verschillende onderdelen van de brief toelichten. Daarna ga ik in op enkele "manipulatietechnieken" waarmee je de lezer voor je kunt winnen, een paar do's en don'ts met betrekking tot stijl en nog meer zaken waarmee je zo professioneel mogelijk over kunt komen. Ook vertel ik wat meer over wat je nou wel en niet over jezelf moet vertellen en tot slot leg ik uit hoe je zelfs met je C.V. indruk kunt maken. Opbouw van je brief Globaal kun je een sollicitatiebrief indelen in vier delen. Deze delen zijn alle vier even belangrijk, en als één van die delen niet goed is, valt de rest van de brief ook om.
Basisschool Kindervreugd t.a.v. de directie / meneer Jansen / mevrouw De Vries etc. Schoolstraat 1 9999 XX Ons Dorp Mijn Woonplaats, 10 november 2024. Betreft: (open) sollicitatie voor.... Geachte heer, mevrouw, (of Geachte heer Jansen,) Inleiding In deze alinea schrijf je waarom je schrijft, waar je de vacature gezien hebt, en nog meer inleidende praat. Jouw kwaliteiten In dit deel vertel je dus waarom die school jou moet aannemen, en niet die vijftig andere mensen die wellicht ook wel solliciteren. Sluit eventueel aan bij punten die in de vacature genoemd worden (bijvoorbeeld flexibiliteit, creativiteit, goed om kunnen gaan met andere culturen, etc.) Meer over dit onderdeel verderop. Je reden om op die school te willen werken Erg belangrijk. Laat de school weten dat je niet zomaar op goed geluk reageert, maar dat je je echt verdiept hebt in de achtergrond en visie van die school. Geef dus aan waarom jij daar wilt werken en wat jij zo goed vindt aan die school. Afsluiting Je hoopt dat je brief aanleiding is tot een nader gesprek, of je hoopt dat de school aan jou wil denken als ze een vacature open hebben staan. De afsluiting is vaak het moeilijkst: je moet vervolgmogelijkheden scheppen, zonder al te eisend over te komen. Hoe je zo'n afsluiting zo tactisch mogelijk formuleert zal ik verderop nog wel vertellen. Met vriendelijke groet, [Handtekening] Jouw naam (voornaam + achternaam, géén voorletters!) Adres Postcode en woonplaats Alinea 1: inleiding / reden tot schrijven Scholen krijgen dagelijks veel post. Reclame, rekeningen, informatiefolders, brieven van het Ministerie en sollicitaties. Je moet in de eerste alinea dus de aandacht trekken van de lezer en vooral ook aangeven naar aanleiding waarvan jij een brief stuurt. Als je reageert op een vacature is dat niet zo moeilijk, maar bij een open sollicitatie moet je wat creatiever zijn. Je eerste alinea is ook het moment waarop je de lezer uitnodigt om jouw brief nét even wat aandachtiger te lezen dan al die andere brieven. Reageren op een vacature Als je reageert op een vacature, is de openingszin vrij standaard. Je vertelt daarin dat je de vacature hebt gelezen en graag hierop wilt reageren. Maar ook hierin kun je verschillende nuances aanbrengen. De volgende zinnen zijn oplopend van 'koeltjes' tot 'enthousiast':
In de tweede zin leid je meestal jezelf in en vertel je dat jij een goede kandidaat zou zijn voor de positie, óf dat de school goed bij jou zou passen. Bijvoorbeeld:
Een open sollicitatie begint meestal op een wat andere manier. Ook hierbij is er altijd een aanleiding: je bent wellicht net afgestudeerd, je zoekt een LIO-plek, je hebt een paar jaar ingevallen en wilt nu een vaste baan... het maakt niet uit. Als je het maar duidelijk omschrijft op een positieve manier. Bijvoorbeeld:
Alinea 2: jouw kwaliteiten In deze alinea mag je lekker opscheppen over hoe goed jij wel niet bent als leerkracht. Maar dat is lastiger dan het lijkt en het vereist veel zelfkennis. Hou in je achterhoofd dat de school heel graag wil weten wat jij voor de leerlingen en je toekomstige collega's kunt betekenen en wat jij kunt bijdragen aan de school! Zorg dus, voor je überhaupt aan deze alinea begint, dat jij goed weet hoe jij graag les wilt geven en wat jouw sterke punten zijn. Ben je een fan van Ontwikkelingsgericht Onderwijs of vind je klassikaal ook wel goed? Heb je affiniteit met bijzondere onderwijsvormen of hou je het traditioneel? En wat zijn nu écht jouw specialiteiten als leerkracht? Als je het nog moeilijk vindt om jouw kwaliteiten te benoemen, lees dan eens mijn artikel over reflecteren op je onderwijs. Daarin vind je ook een vragenlijst waarmee je jouw sterke en zwakke punten beter in kaart kunt brengen. Concreet = goed! Ik heb in de afgelopen jaren heel wat sollicitatiebrieven ontvangen met het verzoek om wat tips op maat te geven. En heel vaak kom ik hetzelfde probleem tegen: de tweede alinea is niet concreet genoeg. In 9 van de 10 brieven werd wel gestrooid met begrippen als adaptief onderwijs, onderzoekend leren en nog meer mooie modewoorden. Ik vind zulke kreten niet sterk, omdat iedereen een andere invulling aan dergelijke begrippen geeft. Ook lees ik vaak termen als "ik kan goed met kinderen overweg" of "ik geef op een didactisch verantwoorde manier les". Tja... dat mag ik wel hopen als je voor de klas wilt staan. Dergelijke vage, algemene uitspraken werken niet in je voordeel. Veel beter is om jezelf echt in te beelden hoe jij voor de klas staat en dat op papier te zetten. Maak je graag zelf lesmateriaal? Vermeld dat dan! Werk je vaak met de instructietafel of met het principe van uitgestelde aandacht (de vraagtekenkaartjes)? Zet het neer! Wil jij graag dat leerlingen zich thuis voelen in de klas en dat er een goede sfeer hangt? Prima, vertel dan maar hoe jij dat denkt te gaan doen. Want alleen als je heel concreet de belangrijkste elementen van jouw onderwijs kunt benoemen, kun je de sollicitatiecommissie overtuigen van het feit dat je echt weet waar je het over hebt. Specialiteiten Elke leerkracht heeft specialiteiten, al was het alleen maar omdat je op de PABO een specialisatie- en differentiatieroute moet volgen. Dat betekent automatisch dat jij op die gebieden een voorsprong hebt op je toekomstige collega's. Misschien heb jij in je afstudeerfase onderzocht hoe de overgang van de kleuterklas naar groep 3 zo soepel mogelijk kan verlopen. Of misschien ben je wel een deskundige op het gebied van rekenleerlijnen. Zorg dat je dat soort dingen in je brief vermeldt! Ook relevante specialiteiten die je niet op de PABO hebt opgedaan kunnen meetellen. In mijn geval was mijn passie voor computers en het internet doorslaggevend in de sollicitatie waar ik uiteindelijk op aangenomen ben. Maar denk ook aan het geven van bijles: hiermee doe je veel ervaring op het gebied van zorgverbreding op. Stel je eigen sollicitatiegesprek samen! Als jouw brief uiteindelijk aanleiding is tot een sollicitatiegesprek, zal dat gesprek vooral gaan over de punten die je in je tweede alinea noemt. Daarom moet je ook zo concreet zijn: om te voorkomen dat je om de oren geslagen wordt met abstracte termen waar je op dat moment geen invulling aan kunt geven. Als je in deze alinea vermeldt dat je veel aandacht geeft aan zorgverbreding, dan weet je al van tevoren dat je dat punt voor het gesprek goed voor moet bereiden. Als je zelfstandig werken een belangrijk punt vindt, dan ga je absoluut de vraag krijgen hoe jij dat vorm gaat geven in je lessen. Kortom: als je wilt weten wat je kunt verwachten op je sollicitatiegesprek, lees dan je tweede alinea nog eens goed door! Alinea 3: waarom wil je op die school werken? Als je op zoek bent naar een school om te werken, zul je waarschijnlijk niet zo heel kieskeurig zijn. Ondanks de aanhoudende berichten over het lerarentekort, liggen in de meeste regio's van Nederland de banen niet voor het oprapen. Je bent dan ook waarschijnlijk allang blij als je ergens aan de slag kunt. Toch moet je in je sollicitatiebrief juist wel kieskeurig zijn. In de afgelopen jaren heb ik in het bedrijf waar ik werk al heel wat open sollicitaties voorbij zien komen. En zodra er in zo'n brief helemaal niets terug te vinden is waaruit blijkt dat de sollicitant zich heeft verdiept in ons bedrijf, gaat de brief of e-mail de prullenbak in. Als je ergens wilt werken, laat dan in ieder geval zien dat je een beetje weet waar de school voor staat en dat jij je daarin kunt vinden. Hiervoor heb je informatie nodig. Gelukkig hebben veel scholen een website waar je terecht kunt. Of nog sterker: bel de school even op en vertel dat je graag wat informatie zou hebben over de school i.v.m. een sollicitatie. Dat voelt misschien wat ongebruikelijk, maar scholen waarderen de moeite die je neemt vaak enorm! Bruikbare informatie Wat is nu de informatie waar je in alinea 3 bij aan kunt sluiten? Denk hierbij aan:
Als je dus in alinea 3 jouw enthousiasme voor de school beschrijft, hou dan je argumenten inhoudelijk. Natuurlijk zou je ook kunnen vermelden dat de school zo lekker dicht bij jou in buurt is, waardoor jij dus tot kwart voor acht op je bed kunt blijven liggen. Of dat je van horen zeggen hebt dat de school vaak teamuitjes of etentjes organiseert. Het probleem is alleen dat dit soort argumenten niet zo sterk zijn. Jouw primaire reden om op een school te willen werken moet voortkomen uit de visie en het onderwijs op die school en het feit dat dit prima matcht met jouw visie als leerkracht. De rest is maar bijzaak en niet het vermelden waard. Alinea 4: de afsluiting Eindelijk, nadat je je door drie alinea's hebt geploeterd, komt dan de verlossende laatste zin in zicht. Je hebt met veel moeite gezweet op zinsconstructies en concrete beschrijvingen van jouw visie op onderwijs. Nu hoef je alleen nog maar de brief op een goede manier af te sluiten. En dan kom je er ineens achter dat dit juist het moeilijkste is! Doortastend maar niet dwingend Eigenlijk heeft de laatste zin maar één doel en dat is een vervolg creëren voor je sollicitatie. Je wilt uitgenodigd worden voor een gesprek, of bij een open sollicitatie: dat de school in ieder geval aan je denkt als ze een plek voor je vrij hebben. Dit moet je ook zo benoemen in je afsluiting en hierbij moet je doortastend te werk gaan. Maar het moet niet dwingend zijn. Voorbeelden van 'dwingende afsluitingen' zie je hieronder:
Hoop doet leven! Het juiste werkwoord in de afsluiting is 'hopen'. Je hoopt dat je brief aanleiding is tot een gesprek. Je hoopt dat de school aan je wilt denken als ze LIO-plaatsen beschikbaar hebben. Je hoopt dat je in een persoonlijk gesprek meer over jezelf mag vertellen. Een goede afsluiting begint dan ook meestal met de woorden "Ik hoop dat..." en dan de actie die de school moet doen. Bijvoorbeeld:
Manipulatietechnieken Er zijn een aantal foefjes die je in je brief kunt gebruiken om de lezer voor je te winnen. Immers: als je net afgestudeerd bent, ben je in het nadeel vanwege je leeftijd en/of geringe ervaring. Dit kun je opheffen, en zelfs in je voordeel gebruiken, met de onderstaande tips.
Do's en don'ts Oftewel: wat moet je wel en niet doen als je een sollicitatiebrief schrijft? Hier een klein lijstje. Het is misschien niet compleet, maar dit zijn wel heel belangrijke punten, waar veel mensen zich niet eens van bewust zijn. Do's:
Je C.V. Een C.V. (curriculum vitae, zoals je in een sollicitatiebrief moet schrijven) is een handig middel om in één oogopslag te laten zien wie jij bent. Het programma Microsoft Word heeft verschillende sjablonen voor een C.V., en die gebruik ik altijd. Het ziet er dan allemaal net iets professioneler en beter uit. Om zo'n sjabloon te openen, kies je uit het menu Bestand de optie Nieuw, en dan zoek je in de tabbladen naar C.V. Wat moet je allemaal in zo'n C.V. zetten? Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de brief: alleen relevante informatie! Hieronder valt in ieder geval:
Succes met je sollicitatie! Ik hoop dat ik nu genoeg tips gegeven heb om een goede sollicitatiebrief te schrijven. Nogmaals: je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken, dus zorg dat je er iets van maakt. Voorbeeldbrieven Hieronder kun je nog een aantal voorbeeldbrieven en een C.V. van mij bekijken in PDF-formaat. Nogmaals: deze brieven zijn bedoeld ter inspiratie, niet om te kopiëren! Als jouw brief simpelweg niet bij je past, komt dat altijd uit en werkt dat altijd tegen je.
Ik hoop dat je iets met deze tips kunt en ik wens je heel veel succes toe met je sollicitaties! |
Copyright ©2003-2024 |